11 квітня у Львівській національній опері відбулась прем’єра балету “Соляріс” Олександра Родіна за відомим романом Станіслава Лема.
Без пачок та пуантів, проте з динамікою і модерном, з унікальним поєднанням ніжного і різкого, з поєднанням і розривом духовного і тілесного – таким був перший прем’єрний показ вистави “Соляріс” у Львівському національному академічному театрі опери та балету імені Соломії Крушельницької. Як розповів генеральний директор - художній керівник Львівської національної опери Василь Вовкун, науково-фантастична прем'єра зібрала у залі аншлаги на усі три перші вистави.
Науково-фантастичний роман “Соляріс” – це одна з найвідоміших книг польського письменника Станіслава Лема. Написаний ще у 1961 році, сьогодні цей твір отримав нове відображення на сцені Львівської національної опери у виконанні артистів балету та симфонічного оркестру.
“Носій художньої ідеї – Олександр Родін, тому що музика була написана раніше. Ми і раніше хотіли це поставити, але в силу всіх об'єктивних і суб'єктивних викликів вона відбувається зараз. Вперше, можливо, під музику писалося лібрето, бо завжди лібрето є первинним, а музика вторинна по процесу. Але в цьому випадку все було навпаки. Ми з маестром Іваном Черніченком кожен епізод заслуховували, і ті спогади героїв на Солярісі, які згадували про земне життя, дописували і робили. Перша дія по суті не є за Лемом. Скажімо, вона за героями Лема, і написана мною. А вже друга дія більш наближена до тих подій, які зображає Лем” , - розповів директор Львівської національної опери Василь Вовкун.
Театральна робота переносить глядачів у таємничий світ безмежних космічних просторів та самопізнання, втілених мовою танцю, зазначають у театрі. Сюжет “Соляріса” розкриває історію космічної станції, яка розташована біля загадкової однойменної планети, вкритої розумним Океаном. Люди, які прибули на неї, намагаються встановити контакт із місцевими мешканцями, проте стикаються не з інопланетянами, а з власними спогадами. Під впливом згаданого Океану вони матеріалізуються і змушують учасників дійства досліджувати власні глибини і межі самоусвідомлення.
“Ми розуміємо, що кожен день ми все більше покорюємо космос. Ми частіше чуємо з певних уст про те, що ми вже скоро заселимо інші планети. Справді реальністю вже є чипи та штучний інтелект. І він може нести добро, а може нести насправді дуже велике зло. Але не лише ця тема є головною у цьому творі, бо так чи інакше ми говоримо про сценічний твір, де повинні бути герої та кохання. Наші герої вибирають Океан, причому вибирають його свідомо, прощаючись із земним життям, тому що вони вносять в нього те, чого в Океані немає – любов”, - поділився Василь Вовкун.
Як зазначив директор Оперного театру, світова прем’єра “Солярісу” є ще одним успішним проєктом, який увійде в історію творчої програми української опери. Також балет відкриває аудиторії нові імена артистів, адже саме у цій виставі вони виконують свої перші головні ролі. Водночас важливо, що хореографія вистави є сучасною та оригінальною, адже артисти не вдягають пачки чи пуанти, а відображають своїх героїв у костюмах, створених сценографкою та художницею костюмів Світланою Рейніш. Балетмейстеркою-постановницею “Солярісу” виступила балерина і хореографка Катерина Курман.
“Так як ця хореографія не типова, не класична, тож сценографія не могла бути класичною. Це таке полотно, на якому ми можемо малювати все, що хочемо”, – відзначила Катерина Курман.
Супроводжувала “Соляріс” та його таємниці жива музика. Твори сучасного українського композитора Олександра Родіна виконував симфонічний оркестр Львівської національної опери. Із кожним наростанням мелодії зростала і динаміка на сцені, зрештою як зростає і в реальності мить крайнощів між життям та смертю. Музичний керівник театру Іван Чередніченко, який став диригентом оркестру у виставі, розповів, що Олександр Родін дуже тонко відчуває ритм і його музика є насправді театральною.
“Ця музика буде багато в чому підкреслювати і посилювати ті емоції, які будуть створювати артисти балету. Більше того, мені як диригенту завжди цікаво працювати з такими композиторами, які мають небанальну, небуквальну музичну мову. Чим характерний цей твір Родіна? Ви дійсно не отримаєте відповідей, але ви можете поставити правильні питання. І це все завдяки музиці, тому що на підсвідомому рівні вона дуже сильно впливає на слухача”, – розповів перед початком прем’єри Іван Чередніченко.
Джерело: galinfo.com.ua