Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Menu
Menu
Борис Лятошинський
13.12.2025

Борис Лятошинський. Симфоніст українського модернізму.

Борис Миколайович Лятошинський (1895–1968) – постать, що стоїть біля витоків сучасної української музики. Композитор, диригент, педагог, музично-громадський діяч, він сформував самобутній стиль, який вивів український симфонізм на європейський рівень, поєднавши національну традицію з найсучаснішими на той час виражальними засобами. Його творчість — це золотий фонд українського мистецтва XX століття, що вимагав від слухачів зосередженої уваги та інтелектуальної підготовки.

Життєвий шлях і освіта

Борис Лятошинський народився 3 січня 1895 року (за старим стилем 22 грудня 1894 року) у місті Житомирі в родині інтелігентів. Його батько, Микола Леонтійович, був вчителем історії, працював директором гімназій у Житомирі, Немирові, Златополі та проводив значну просвітницьку роботу. Мати добре грала на фортепіано й навчала дітей музиці та іноземних мов. Раннє дитинство та початкову освіту майбутній композитор отримав удома, де змалку виявив неабияку музичну обдарованість.

Навчання продовжив у гімназіях, зокрема у Златопільській чоловічій гімназії, а згодом — у Житомирському комерційному училищі. У юнацькому віці, під впливом батька, Лятошинський зацікавився історичним минулим українського народу. Перші спроби композиції з’явилися ще в підлітковому віці.

У Києві Лятошинський здобув подвійну освіту. У 1918 році він закінчив юридичний факультет Київського університету святого Володимира, а в 1919 році — Київську консерваторію (нині – Національна музична академія України імені Петра Чайковського) по класу композиції у відомого українського композитора і педагога Рейнгольда Глієра. Саме Глієр запросив Лятошинського стати студентом свого класу, а пізніше його учнем. Свій перший струнний квартет Лятошинський написав у 1915 році.


Педагогічна та громадська діяльність

Після закінчення консерваторії, з 1920 року, Борис Лятошинський почав викладати в ній музично-теоретичні дисципліни, а з 1922 року — клас композиції. У 1935 році він отримав звання професора. На цій посаді він працював до кінця життя, за винятком 1935–1938 та 1941–1944 років, коли паралельно викладав у Московській консерваторії імені П. І. Чайковського. У 1944–1949 роках він також очолював кафедру теорії музики Київської консерваторії.

Лятошинський став фундатором композиторської школи, яка почала активно розвиватися в Україні з 1970-х років, вирізняючись оновленням музичної мови, експериментуванням та опануванням авангардизму. Серед його учнів — відомі митці, зокрема композитори Г. Таранов, О. Салманов, І. Шамо, Леся Дичко, Валентин Сильвестров та інші.

Крім педагогічної роботи, Лятошинський приділяв багато часу музично-громадській діяльності. Він був головою Асоціації сучасної музики (1926–1929), членом оргбюро Спілки композиторів України (1932–1939), а у 1939–1941 роках обіймав посаду голови правління Спілки композиторів України. У 1944 році його призначили художнім керівником Української філармонії.


Творчий доробок і музичний модернізм

Творчість Бориса Лятошинського охоплює широкий жанровий діапазон: опери, п’ять симфоній, інструментальні концерти, камерно-інструментальні, хорові та фортепіанні твори, а також музика до кінофільмів. Він вважається одним із найбільших новаторів української музики XX століття.

У ранній творчості Лятошинський як композитор-новатор був представником модернізму, впроваджувачем стилів експресіонізму, імпресіонізму та неофольклоризму, що вирізняло його на тлі тодішньої радянської музичної естетики. Його твори демонструють глибину філософського осмислення та потяг до психологічних і емоційних переживань, що було характерною ознакою модернізму. Його ранні вокальні цикли та фортепіанний цикл «Відображення» вже містили новаторські риси, закладаючи підґрунтя для подальшого розвитку української камерно-вокальної музики.

До знакових творів належать:

  • Опери: героїко-патріотична опера «Золотий обруч» (1929) за повістю Івана Франка «Захар Беркут» та «Щорс» («Полководець») (1938).
  • Симфонічні твори: п’ять симфоній, «Слов’янський концерт» для фортепіано з оркестром, «Увертюра на чотири українські народні теми» (1926).
  • Камерна музика: дві сонати для фортепіано, Соната для скрипки і фортепіано, струнні квартети (зокрема Третій струнний квартет, 1928), романси та хори.

Особливе значення має його звернення до українського фольклору. «Увертюра на чотири українські народні теми» стала першим свідомим зверненням композитора до українського пісенного фольклору як джерела тематизму. Згодом у його доробку все частіше з'являлася українська тематика. Лятошинський також завершив і оркестрував концерт для скрипки свого вчителя Р. Глієра після його смерті.


Протистояння тоталітарному тиску

Незважаючи на видатний внесок у розвиток української музики, Борис Лятошинський, як композитор-новатор, двічі піддавався критиці та тиску з боку радянської влади під час кампаній по боротьбі з так званим «формалізмом» у 1948 та 1951 роках. Його творчість, що виходила за межі вузькошаблонних ідеологічних рамок, була оголошена «буржуазно-формалістичною».

Зокрема, після першого виконання Третьої симфонії (1951) у Москві композитора гостро критикували. Йому довелося перероблювати твір, внісши зміни до фіналу з метою відповідності вимогам "соціалістичного реалізму".

Попри командно-адміністративний тиск, Лятошинський зберігав високу етично-громадянську позицію, особисту мужність і гідність. Його творчість, на думку дослідників, вирізняється появою трагедійної, глибоко гуманістичної образності.

За своє життя Лятошинський був відзначений багатьма державними нагородами, двічі був удостоєний Державної премії (зокрема, у 1952 році за музику до фільму «Тарас Шевченко»), а в рік смерті йому було присвоєно звання Народного артиста УРСР.

Борис Лятошинський помер 15 квітня 1968 року в Києві. Похований на Байковому кладовищі. Його творчий доробок, що є своєрідним "акумулятором" для сучасної музичної культури, підтверджує його унікальний феномен і роль особистості в історії українського мистецтва.

Стрічка публікацій
2025 © Український Музичний Світ
General partner:
Opera World